Dieta wysokotłuszczowa a odchudzanie

dieta tłuszczowa

Szczupła sylwetka to marzenie większości osób. W jej osiągnięciu mają pomagać różnego rodzaju diety odchudzające, których obecnie jest bardzo wiele. Jedna z nich to dieta wysokotłuszczowa, inaczej ketogeniczna.

Na czym ona polega?

Nasz organizm pobiera energię głównie z glikogenu (utworzonej rezerwy energetycznej), dopiero potem z tłuszczu. Zadaniem diety ketogenicznej jest wprowadzenie organizmu w stan ketozy, czyli pobierania energii z tkanki tłuszczowej. Aby to osiągnąć musimy zminimalizować podaż węglowodanów, bazując praktycznie na samych tłuszczach i białku. Wtedy zamiast insuliny, która reguluje poziom cukru, organizm uruchamia glukagon, który rozkłada tłuszcz.

Co jeść, a czego nie?

Jak sama nazwa wskazuje, musimy skupić się na produktach zawierających spore ilości tłuszczu, ale i białka. Podstawą są przede wszystkim:

- jaja

- mięso (boczek, karkówka)

- podroby (kaszanka, salceson, parówki)

- tłuste ryby (tuńczyk, łosoś, makrela)

- mleko i produkty mleczne

- orzechy i nasiona roślin

Wyeliminować natomiast trzeba wszelkie produkty zawierające węglowodany:

- zbożowe (ryż, kasze, makaron, płatki czy pieczywo)

- ziemniaki

- rośliny strączkowe

- produkty bogate w cukier (słodycze, wyroby cukiernicze, owoce)

Pamiętać należy również o piciu odpowiedniej ilości wody (min. 2l dziennie), aby oczyszczać organizm oraz o niesłodzeniu kawy i herbaty.

Zalety i wady diety wysokotłuszczowej

W połączeniu z ujemnym bilansem kalorycznym, ułatwia utratę wagi i osiągnięcie szczupłej sylwetki.

Pozwala także na dobrą kontrolę glikemii, dzięki czemu może okazać się pomocna cukrzykom.

Również dzięki tłuszczom zachodzi produkcja hormonów, co służy budowie masy mięśniowej.

Jednak jak każda skrajna dieta, nie pozostaje ona bez wad. Niespożywanie węglowodanów przez długi czas może prowadzić do niedoborów witamin i minerałów. Podnosi również ryzyko chorób wątroby, nerek czy układu krążenia.

Długie przebywanie na tego typu diecie często daje objawy zmęczenia i osłabienia, a także problemów z koncentracją.

Dieta wysokotłuszczowa jest ciekawą alternatywą dla osób, którym zależy na zgubieniu zbędnych kilogramów, jednak nie może być ona ciągłym stylem odżywiania. Zupełne wykluczenie węglowodanów, prowadzi do różnego rodzaju chorób. Dlatego można stosować ją przez jakiś czas, a nie wprowadzać takiej zmiany na stałe. Przed każdą zmianą diety warto również zrobić sobie badania i skonsultować je z lekarzem czy dietetykiem. Wtedy będziemy mieli pewność, że nie wpłynie ona na nas negatywnie.

Pamiętajmy jednak, że zawsze najlepszym rozwiązaniem jest zdrowy styl życia i aktywność fizyczna.