Dlaczego sen jest ważny dla organizmu?

Dlaczego sen jest ważny dla organizmu?

Spokojny sen jest dla wielu z nas przywilejem, na który nie możemy sobie pozwolić. Szybkie tempo życia, stres, nadmiar obowiązków, sprawiają że zaniedbujemy prawidłowy wypoczynek. Często cierpi przez to cały nasz organizm.

Czym właściwie jest sen?

Sen jest to fizjologiczny stan organizmu, charakteryzujący się obniżoną świadomością i wrażliwością na bodźce. W czasie snu pracuje nasz ośrodkowy układ nerwowy. Stan snu można podzielić na dwie, następujące po sobie cyklicznie, fazy:

• faza NREM - faza następująca tuż po zaśnięciu, sen jest mocny, obniża się ciśnienie krwi oraz spowalnia oddech i tętno; faza ta trwa od 80 do 100 minut,
• faza REM - w czasie tej fazy śnią się nam sny, trwa ona około 15 minut.

Ile snu nam potrzeba?

Zapotrzebowanie na sen zmienia się wraz z wiekiem. Najwięcej snu potrzebują noworodki i małe dzieci, dlatego też często przesypiają one większą część dnia. Wraz z wiekiem, zapotrzebowanie na sen, spada. Jest ono również uzależnione od osobniczego trybu życia, aktywności fizycznej oraz wykonywanej pracy. Średnio przyjmuje się, że nastolatki oraz osoby dorosłe, powinny przesypiać 6-7 godzin na dobę.

Dlaczego sen jest ważny dla naszego organizmu?

Sen jest dla naszego organizmu czasem na regenerację oraz naprawę. Ludzie pozbawieni snu przez dłuższy czas, np. osoby cierpiące na chroniczną bezsenność, podupadają na zdrowiu fizycznym i psychicznym.

Odpowiednia ilość i jakość snu, pozwala:
• utrzymać prawidłową masę ciała,
• zwiększyć odporność na infekcje,
• uniknąć migren i bólu głowy,
• uniknąć nadmiernego rozdrażnienia,
• obniżyć poziom stresu,
• poprawić kondycję skóry.

Jak spać, żeby się wyspać?

Aby nasz sen był naprawdę wysokiej jakości i przynosił korzyści dla naszego organizmu, należy przestrzegać kilku podstawowych zasad:
1. Unikać oglądania dynamicznych filmów i słuchania energicznej muzyki tuż przed snem - nasz organizm po dużej dawce bodźców będzie miał problem z zaśnięciem.
2. Sypialnię należy dobrze wywietrzyć przed snem lub spać przy uchylonym oknie.
3. W sypialni należy utrzymywać temperaturę 20-22 stopni Celsjusza.
4. Należy unikać objadania się tuż przed snem.
5. Należy starannie dobrać materac, ponieważ od niego w 70 % zależy jakość snu.